Zwiastun wywiadu z Pawełem Salą Dyrektorem zarządzającym Freshmail

Fragment rozmowy z Dyrektorem zarządzającym Freshmail. Cały wywiad znajdziesz w raporcie adSTANDARD 2014.

Konrad Mroczek: Jaki mamy stan zaawansowania technologicznego w Polsce w porównaniu do Świata w czterech takich podstawowych obszarach? Mówię tutaj o mediach, agencjach , reklamodawcach i konsumencie (odbiorcy).

Paweł Sala : Może zacznę od samego końca. Jeżeli popatrzymy na naszego ostatecznego konsumenta, który żyje w Polsce, który bardzo lubi nowości technologiczne, który bardzo lubi gadżety to niestety ten udział tych innowatorów jest w moim odczuciu dużo mniejsze niż ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej. Najlepiej widać to na przykładzie tego jak wykorzystujemy urządzenia mobilne do sprawdzania poczty. W zeszłym roku w grudniu robiliśmy badanie odnośnie tego jaki odsetek maili reklamowych jest otwierany na urządzeniach mobilnych i w Polsce jest to ok 11%. To jest coś niesamowicie dla mnie fajnego, bo urosło prawie o 100% w ciągu roku, natomiast popatrzmy na analogiczne badania z rynku amerykańskiego czy z rynku Europy Zachodniej to tam jest już ponad 50% otwieranych maili na urządzeniach mobilnych.

Teraz cały myk polega na tym, że ten konsument, odbiorca przekazu na koniec definiuje nam to co możemy robić i jak mogą inne marki i agencje i technologie za nim nadążyć. W tym wypadku wydaje mi się, ze jesteśmy te cztery lata do tyłu, ponieważ jeśli spojrzymy na badania Litmusa, z 2011 roku to w Stanach Zjednoczonych było to 15%. Do tej wartości dorównamy pewnie w 2015 roku.

KM: A czy nie jest to trochę też wina tych prekursorów, ludzi którzy powinni tworzyć maile dostosowane do innych ekranów niż desktop i laptop?

PS: Technologicznie maila możemy bardzo łatwo zrobić w responseve mail design, bardzo trendy temat i o ile mamy osobę korzystającą z urządzenia typu Iphone nie ma problemu, urządzenia Appla uwielbiają responsywne maile. Natomiast problem pojawia się w tym, że teraz wzrasta rynek urządzeń z Androidem. Android o ile w nowszych wersjach nie ma problemu z mailami responsywnymi, o tyle sam Gmail nie jest z natury czymś co uwielbia bardziej skomplikowanego HTML. To jest poważne wyzwanie dla koderów. W tym momencie mamy w Polsce trzech czy czterech głównych dostawców darmowych skrzynek i niestety lub stety mają oni dość konserwatywne podejście do rozwijania tejże technologii. Agencje często idą do klientów i mówią: „Słuchajcie, tak to się robi na Zachodzie, Wy też to powinniście robić wtedy będziecie pierwsi, przejmiecie „pałeczkę” lidera co oznacza, ze wyprzedzacie konkurencję”. Z jednej strony mamy rynek amerykański, który jest niejako prekursorem, gdzie są Social Media, Mobile Marketing, gdzie mamy bardzo liberalne podejście do ochrony prywatności. To tam funkcjonuje Big Data i retargeting. Z drugiej strony mamy prawo polskie, czy prawo UE, które będzie w tym momencie ujednolicone. Facebook oficjalnie pozwala włożyć bazę maili i powiedzieć „targetuj reklamę na te maile”, ale zapewne gdybyśmy zapytali GIODO jak mu się podoba włożenie maili, czyli danych osobowych na serwis Amerykański okazałoby się, że nie wolno nam tego robić.. Nie chodzi tylko o GIODO, ale generalnie o to co dzieje się w naszym obszarze geograficznym i politycznym. Bardzo się cieszę, że niedługo maja nastąpić zmiany w zakresie choćby ochrony danych osobowych. W czerwcu ma prawdopodobnie wejść ustawa konsumencka która będzie zmieniała handel. Być może to środowisko w którym będzie się obracał e-marketer będzie bardziej dostosowane do nowego prawa.

KM: Prawo zacznie nadążać

PS: Na pewno zrobi kilka kroków do przodu, natomiast popatrzmy, że mamy Ustawę o ochronie danych osobowych z 1997 roku. Oczywiście ona była wielokrotnie nowelizowana, natomiast na koniec dnia zostajemy cały czas z przepisami które nie koniecznie.

KM: Biorą pod uwagę cały rynek interaktywny.

PS: Dokładnie. Pójdźmy jeszcze dalej. Mamy teraz technologię gdzie cały remarketing opieramy o cookies. Cookie, który teoretycznie nie jest daną osobową. Zmieniło nam się prawo w zakresie cookiesów i trzeba te durne banery klikać, które absolutnie nic nie zmieniają, natomiast ktoś zapomniał, że można wziąć tego cookisa i sparować go z adresem email. Teraz parując cookiesa z adresem takim możemy stworzyć wysoce spersonalizowane treści nie tylko w oparciu o dane behawioralne, zachowania w mailu, ale w oparciu o to co dana osoba, dany użytkownik robi w internecie.

Technologicznie, banalnie proste do zrobienia, prawnie, pozostaje wielkim znakiem zapytania czy GIODO zacznie kogoś takiego ścigać czy nie. Chodź technologia jest, prawda?

Technologia, umiejętności i chęci po stronie rynku Polskiego zdecydowanie są. Gorzej jest z konsumentem ostatecznym, który ma niedostosowane część nośników do tejże technologii. Wielu przedsiębiorców wstrzymuje się, ponieważ chce działać zgodnie z prawem. Stąd bardzo często przedsiębiorcy rejestrują spółki choćby w Delaware, gdzie zarejestrowanie spółki zajmuje godzinę i operuje stamtąd mino że operują do polskiego konsumenta, po to tylko jak to prawo obejść.

Rozmawiali:

Pytania zadaje:

Konrad Mroczek Redaktor naczelny internetSTANDARD, Digital marketing manager IDG Poland

Odpowiada

Paweł Sala Dyrektor zarządzający Freshmail

Całość rozmowy dostępna jest w postaci zredagowanej treści do przeczytania lub w formie nagrania wideo w Raporcie konferencji adSTANDARD 2014 (5-6 marca)

Zwiastun wywiadu z Pawełem Salą Dyrektorem zarządzającym Freshmail