Wrześniowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce
- Magdalena Górak,
- 22.11.2005, godz. 14:55
We wrześniowych wynikach najciekawsza jest wielka nieobecność sierpniowego debiutanta w rankingu witryn o największej liczbie użytkowników, czyli grupy witryn eBay. Wraz z wrześniowymi wynikami pojawiła się informacja o zmianie metodologii, co uderzy głównie w te witryny, które notują spory odsetek wizyt z zagranicznych IP. Zmiana ta będzie miała wpływ na Interię, która już w październiku mogła się prawdopodobnie spodziewać ładnego wzrostu zasięgu, dzięki zainteresowaniu obywateli Państwa Środka swoim bezpłatnym hostingiem. Wykluczenie zagranicznych użytkowników sprawia, że przypuszczalnie tego wzrostu nie zobaczymy.
Zrezygnowano z uwzględniania w audycie site-centric ruchu generowanego z komputerów z zagranicznymi numerami IP. Powodem jest potrzeba zabezpieczenia badania przed potencjalnymi manipulacjami wynikami w przyszłości - poinformował nas Adam Pachla, asystent w Dziale Sprzedaży firmy Gemius.
Przeprowadzone analizy wskazują, że ruch z komputerów z numerami IP spoza Polski stale i szybko wzrasta. Ponieważ rozróżnienie pomiędzy ruchem generowanym przez polskich użytkowników internetu (a realizowanym za pomocą komputerów z niepolskimi numerami IP), a szybko przybierającym na wielkości ruchem generowanym przez zagranicznych użytkowników (korzystających coraz chętniej chociażby z polskich darmowych hostingów) jest praktycznie niemożliwe, w trosce o wiarygodność Badania Megapanel PBI/Gemius, podjęto decyzję o nieuwzględnieniu takiego ruchu w wynikach audytu site-centric.
Przypomnijmy, że całkiem niedawno Gemius w swoim biuletynie poinformował o znaczącym wzroście wizyt zagranicznych użytkowników. Jak się okazało, za ową gwałtowną zmianą stoją między innymi Chińczycy, którzy bardzo polubili darmowy hosting oferowany przez "jeden z polskich portali". Mariusz Kuziak, rzecznik Interii, nie wykluczył, że chodzi o jego firmę. Liczba użytkowników (cookies) tylko z 15 krajów świata wyniosła na dzień 28 października prawie 3 mln.
O ile we wrześniowych wynikach badania ten atak użytkowników z zagranicznych IP nie byłby prawdopodobnie widoczny, to już w październiku jego wpływ na wyniki, szczególnie Interii, byłby niebagatelny. Nie zmienia to faktu, że średnio, jak informuje Adam Pachla - wprowadzone modyfikacje nie powodują istotnych zmian w wynikach badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych.
We wrześniu odsłony, które zostały wygenerowane z komputerów z zagranicznymi numerami IP stanowiły średnio około 7% wszystkich odsłon.
Powróćmy do wyników wrześniowych Megapanelu: na fali wrześniowych potrzeb edukacyjnych społeczeństwa znacznie wzrosła liczba użytkowników takich serwisów jak Ściąga.pl czy Wikipedia. Wraz z nową wersją komunikatora Gadu-Gadu wzmocniła się również pozycja witryny, z której można pobrać nowszą aplikację. O ile w sierpniu odwiedziło ją 1,81 mln użytkowników, we wrześniu było ich już 2,35 mln.
Znana dotąd witryna Idei, po zmianie marki straciła na liczbie użytkowników. Zastąpił ją serwis pod adresem Orange.pl, którego zasięg wyniósł 22,44% w porównaniu do 25,75% zasięgu Idei z sierpnia.
Wrzesień odbił się na wyniku witryny PKP, która w letnich miesiącach trzymała się mocno. Nie znajdziemy jej już w TOP 20. Z rankingu zasięgowego wypadła też witryna Wapster.pl.
Aby dostać się do pierwszej dwudziestki wrześniowego rankingu zasięgowego witryn, konieczna była co najmniej 1,5 milionowa liczba użytkowników, podczas gdy jeszcze w sierpniu progiem była 1,3 mln liczba real users.
Poniżej pierwsza dziesiątka witryn według liczby odsłon. Zasięgi witryn z pierwszej dziesiątki, wzrosły dla wszystkich. Do pierwszej dziesiątki rankinku witryn o największej liczbie odsłon wróciła fotka.pl.
W rankingu komunikatorów wciąż te same aplikacje i wciąż w tej samej kolejności. Wszystkie odnotowały wzrosty zasiegowe.
Zachęcamy również do zapoznania się z tekstem o metodologii badania Megapanel PBI/Gemius.
Jak nas poinformowała firma Gemius, zmiana metodologii nie mogła mieć wpływu na pozycję witryn eBay, które we wrześniowych wynikach zniknęły z pierwszej dwudziestki witryn o największym zasięgu. Zmiana metodologii dotyczy bowiem tylko witryn objętych audytem site-centric. Paneliści byli od samego początku i są nadal rekrutowani jedynie spośród internautów łączących się z obszaru Polski.