Wiosna na Facebooku: przedstawiamy kwietniowe trendy

Wiosna na Facebooku: przedstawiamy kwietniowe trendy

Najszybszym tempem wzrostu może z kolei pochwalić się profil należący do Telekomunikacji Polskiej, czyli Serce i Rozum. W kwietniu jego liczba wzrosła prawie o jedną czwartą.

Przeciętny przyrost liczby fanów jest bardzo duży i wynosi średnio prawie 12%, dla fanpage'ów mających przynajmniej 20 tys. na początku kwietnia 2011. Mniejsze profile rosły na ogół jeszcze szybciej. Tempo wzrostu zainteresowania użytkowników Facebooka fanpage'ami jest imponujące. Najbardziej spektakularne przykłady to kilkukrotne zwiększenie liczby fanów w okresie tylko jednego miesiąca. Co ważne nie dotyczy to wyłącznie małych fanpage'ów. Największy wzrost zanotował profil Butik. Liczba jego fanów wzrosła w kwietniu prawie 6-krotnie, z niecałych 18tys. na ponad 122tys. Ponad 100tys. nowych fanów w okresie miesiąca to imponujący wynik. Bardzo szybko rosła również popularność fanpage'ów należących do Allegro. Mające po kilka tysięcy fanów profile otoMoto i otoWakacje na początku miesiąca miały ich kilka razy mniej. Fanpage samego Allegro prawie dwukrotnie zwiększył liczbę fanów z 96tys. do 188tys.!

Bardzo rzadko zdarza się za to, aby liczba fanów malała, a nawet gdy się tak dzieje, są to raczej śladowe spadki. W liczbach bezwzględnych są to ubytki nieprzekraczające 300 fanów (np. profil Sprzedajemy.pl).

Wśród najpopularniejszych fanpagy niekomercyjnych jest wspomniany wcześniej Kocham spać!, który może się pochwalić liczbą 502 132 fanów na koniec kwietnia. W czołowej piętnastce znalazły się również dwa profili fikcyjnych postaci (Król Julian i Buka), jednak zdecydowana większość dotyczy szeroko pojętego relaksu i odpoczynku.

Wiosna na Facebooku: przedstawiamy kwietniowe trendy

Ranking fanpage'ów niemarkowych ze względu na liczbę fanów na koniec kwietnia 2011. Liczba fanów i miesięczny przyrost fanów.

Aktywności fanów

Pokazane powyżej rankingi pokazują, które profile mają najwięcej fanów, jednak wbrew pozorom to wcale nie musi być najważniejsza statystyka. Niezwykle istotne dla prowadzących strony (zwłaszcza te komercyjne) jest liczba aktywnych fanów. Można bowiem mieć ich wielu, jeśli jednak nie zwracają uwagi na to co się dzieje na fanpagu, to w praktyce nie są wiele warci. Często dzieje się tak w przypadkach profili nie markowych, kiedy użytkownicy po prostu klikają na chwytliwą nazwę. Doskonałym przykładem takiego zjawiska pustej popularności jest profil Króla Juliana, na którym ostatni post pochodzi z 10 maja, a jeszcze wcześniejszy z 8 marca. W interakcje z fanpagem (interakcją jest kliknięcie guzika "lubię to" lub komentarz) weszło zaledwie 121 fanów spośród prawie 350 tysięcy!

Przykładów fanpage'ów o małej aktywności fanów jest wiele. Tu jednak staramy się przede wszystkim zwracać uwagę na przykłady dobrych praktyk i skuteczne podtrzymywanie relacji z fanami. Największe odsetki fanów wchodzących w interakcje cechują profile mniejsze, liczące po kilka tysięcy fanów, gdzie zdarza się, że ponad 40% z nich wchodzi w ciągu miesiąca w interakcje. Najbardziej angażującym spośród tych monitorowanych przez nas, podobnie jak w marcu, był profil Lekko stronniczy. Ponad 43% jego fanów angażowała się w komentowanie lub lubienie jego treści (przed miesiącem była to ponad połowa).