Skuteczna reklama w Google AdWords

Wejście w świat Google AdWords, choć bardzo proste od strony technicznej, nie musi oznaczać natychmiastowej skuteczności właśnie rozpoczętej kampanii reklamowej. Wiele zależy od przygotowania samego reklamodawcy i jego znajomości systemu reklamowego Google’a.

Skuteczna reklama w Google AdWords

Tymczasem nawet szybkie zapoznanie się z tematem, może go przyprawić o ból głowy. Pierwszy z brzegu oficjalny poradnik poświęcony AdWords ma ponad sto stron. Przekopanie się przez zawarte w nim informacje wymaga wiele czasu, którego reklamodawcy często brakuje – zwłaszcza gdy chciałby już ruszyć z kampanią. Z myślą o osobach, którym zależy na oszczędzaniu czasu, przygotowaliśmy tekst możliwie zwięźle opisujący, jak rozpocząć korzystanie z Google AdWords. Ponieważ wiele osób ma jednak chęci i możliwości zgłębienia tematu, wymieniamy także dodatkowe źródła sprawdzonych informacji, które poszerzą wiedzę o tym systemie.

Jak to się zaczęło?

Pomysł na Google AdWords zrodził się w głowie Billa Grossa z inkubatora przedsiębiorczości Idealab. Gross miał go podpatrzeć w amerykańskim Yellow Pages, czyli zbiorze informacji o firmach, urzędach czy osobach prywatnych. Google chciał wykupić prawa do posługiwania się pomysłem Grossa. Do porozumienia między internetowym gigantem a Amerykaninem jednak nie doszło. Sprawa zakończyła się zresztą w sądzie. Dla nas ważne jest jednak, że to Grossowi zawdzięczamy powstanie systemu AdWords, uruchomionego w 2000 roku.

Obecnie jest to potężna gałąź biznesu. W 2011 roku już ponad milion firm korzystało z systemu pozwalającego wyświetlać reklamy wokół wyników wyszukiwania Google. Popularność AdWords była tak duża, że w 2011 roku, branża finansowa i ubezpieczeniowa wydały w systemie 4 miliardy dolarów, a sam tylko Amazon przeznaczył na ten cel 55,2 miliona dolarów.

Szacuje się, że obecnie co miesiąc Google obsługuje kilkaset miliardów odsłon reklam. Każdego dnia jest to około 30 miliardów odsłon. Branża finansowa każdego dnia umieszcza (wyświetla) około 617 milionów reklam na stronie głównej Google.com i około 5,3 miliarda reklam w całej sieci reklamowej amerykańskiej firmy. W ciągu doby są one klikane około 28 milionów razy. Można się więc pokusić o stwierdzenie, że systemy reklamowe Google’a to największa machina reklamowa w historii świata.

Jak wygląda i działa reklama?

Reklamy w systemie AdWords wyświetlają się na szczycie strony z wynikami wyszukiwania w Google’u oraz na pasku po prawej stronie listy rezultatów (tzw. organicznych wyników wyszukiwania). Umiejscowienie płatnych ogłoszeń widoczne jest na ilustracji 1. Co ciekawe, z badań brytyjskiej agencji Bunnyfoot wynika, że niemal połowa internautów nie rozróżnia płatnych ogłoszeń i organicznych wyników wyszukiwania. Warto brać to pod uwagę, planując swoją kampanię.

Ogłoszenie tekstowe składa się z czterech podstawowych elementów. Pierwszym z nich jest nagłówek, w którym można umieścić do 25 znaków. Drugim jest sama treść reklamy. To dwa wiersze tekstu, zawierające maksymalnie po 35 znaków każdy. Trzecim elementem reklamy AdWords jest adres internetowy, p który przeniosą się użytkownicy klikający dane ogłoszenie. Ten adres nie jest widoczny dla odbiorcy reklamy. Ostatnim elementem jest zaś adres internetowy wyświetlany w reklamie. Jego długość, podobnie jak długość wiersza tekstu reklamowego, ograniczona jest do 35 znaków.

Reklamy wyświetlane przy wynikach wyszukiwania dobierane są na podstawie słów, których szukają internauci, oraz słów kluczowych określonych przez reklamodawcę. Musi on więc dobrać takie słowa, które uważa za najważniejsze i których zarazem internauta prawdopodobnie będzie szukał. Termin „komputery PC”, choć dość szeroki, sprawi, że twoje ogłoszenie pojawi się w wynikach wyszukiwania tych osób, które wpisały takie zapytanie w wyszukiwarce.

Należy pamiętać, że od początku do końca to reklamodawca odpowiada za treść ogłoszenia. Same reklamy są zawsze wyraźnie oddzielone od organicznych wyników wyszukiwania. Reklamodawca nie ma możliwości wpłynięcia ani na ich wygląd, ani na rezultaty wyszukiwania wyświetlane przez Google’a.

AdWords a AdSense

AdWords i AdSense to nazwy, które początkowo łatwo jest pomylić. Jednak to dwa zupełnie różne narzędzia, z których w tym tekście interesuje nas w zasadzie tylko pierwsze. Program (system) AdWords pozwala tworzyć reklamy, które pojawią się na stronach wyszukiwania Google i w serwisach partnerskich oraz zarządzać nimi.

Internetowe strony partnerskie natomiast korzystają z programu AdSense. Pozwala on wyświetlać na nich przygotowane wcześniej reklamy (w tym i twoje). Serwisy biorące udział w programie zarabiają pieniądze między innymi na odsłonach reklam lub na tym, że internauci je klikają.

Obostrzenia

Ułożenie dobrej reklamy to dopiero połowa sukcesu. Może się okazać, że narusza ona zasady wyznaczone przez Google’a. Lista tych zasad jest długa – polecamy zapoznanie się z nią przed rozpoczęciem działania w systemie AdWords. Google podchodzi bardzo restrykcyjnie do swoich regulaminów. Ich złamanie spowoduje odrzucenie ogłoszenia.

Niedozwolone są reklamy niestandardowe i efekciarskie. Oznacza to, że nie można używać np. wykrzyknika w nagłówku (w całej treści reklamy dopuszczalny jest tylko jeden), niestandardowych symboli i znaków zamiast słów lub liter (@, $, *) czy punktorów. Reklama musi także być poprawna pod względem gramatycznym i ortograficznym, nie może zawierać niepotrzebnych powtórzeń wyrazów ani nie można w niej nadużywać kapitalików. Google zwraca uwagę nawet na interpunkcję i gramatykę.

Zabronione jest także umieszczanie w tekstach zachęty do kliknięcia reklamy (np. „Kliknij teraz”), choć można go spróbować nakłonić do podjęcia działania (np. „Sprawdź u nas”). Oczywiście niedozwolone jest także używanie obraźliwego języka i wulgaryzmów.

Reklamodawca powinien się też zapoznać z listą przedmiotów, których reklamowanie jest zakazane. Oprócz substancji nielegalnych (narkotyki, pochodne leków, substancje oszukujące testy narkotykowe) na liście znajdują się także: nielegalne pomoce akademickie, towary podrabiane, zakazane usługi, a nawet fajerwerki, wysokoprocentowe alkohole, tytoń czy „cudowne lekarstwa na każdą dolegliwość”.

Własnymi zasadami rządzi się również umieszczanie linków w reklamach. Odnośniki muszą przekierować odbiorcę na stronę, która jest już w pełni zbudowana, działa prawidłowo, nie zawiera wyskakujących reklam i oferuje umożliwia cofnięcie się (za pomocą przycisku Wstecz) na stronę, z której internauta wszedł. Zakazane jest także przekierowanie odbiorcy do plików lub adresów e-mail.

Więcej informacji na temat norm wyznaczonych przez Google’a w kwestii reklam AdWords znajdziesz się na oficjalnej stronie internetowej poświęconej temu zagadnieniu (support.google.com/adwordspolicy/answer/176095?hl=pl).

Więcej na temat reklamy w adWords będzie można dowiedzieć się na dwudniowych warsztatach – Conversion Workshop Days, które odbędą się 8-9 grudnia w Warszawie.

Kliknij tutaj, aby poznać więcej szczegółów.