Przychody z reklamy w Interii UP?

Portal wprowadził do swojego cennika reklamowego szereg nowych pozycji, które cenowo z grubsza lokują się pomiędzy obecnymi dotąd w ofercie propozycjami: tradycyjnym, skromnym banerem i pełnoekranową Intermovie.

Do cennika portalu wprowadzone zostało 10 nowych produktów, pojawiły się w nim także nowe serwisy portalu oraz mechanizmy sterowania emisją reklam. Interia rozpoczyna sprzedaż powierzchni w reklamach typu pop-up i pop-under, wraz z większymi mutacjami - super pop-up i super pop-under. W cenniku krakowskiego portalu zagościły także reklamy na TopLayer, Watermark (reklama w tle powierzchni całej wyświetlającej się strony), a także pochodne dotychczas oferowanych form reklamy. Należą do nich Megabanner (superbaner), oraz out-banner, out-skyscraper i out-super skyscraper – „rozwijane” ze standardowych rozmiarów po spotkaniu z kursorem użytkownika. W trosce o nerwy użytkownika Interia wprowadziła ponadto możliwość ograniczenia liczby emisji serwowanych jednemu użytkownikowi. Do całkowitej powierzchni reklamowej portalu dołączyły nowe serwisy (Telekomunikacja, SMS, Nauka, Encyklopedie, Krzyżówki).

Warto podkreślić, że niektórzy przedstawiciele sieci reklamowych komentując tendencje w rozwoju rynku przewidywali, że portale będą ostatnimi miejscami w Sieci, które wprowadzą superbaner - okazało się inaczej. Tymczasem Interia podąża za inną obserwowaną na świecie tendencją – do maksymalizowania rozmiarów wyświetlanych reklam. Według raportu JMM, reklamy wielkoformatowe odnotowują znacznie wyższy wskaźnik wzrostu oglądalności. Np. liczba odsłon skyscraper-ów od kwietnia ub. roku do styczniu br. wzrosła o ponad 430%. Coraz chętniej wybierane są przez reklamodawców, ponieważ postrzegane są jako skuteczniejsze.

Nowe pozycje cennikowe Interii są najczęściej zdecydowanie droższe od stosowanego dotąd przez portal tradycyjnego bannera, jednak nie są tak drogie jak wprowadzone w listopadzie ub. roku w Interii reklamy Intermovie. Tak więc jeśli przykładowo za emisję 1000 banerów np. na najdroższym serwisie Biznes według cennika zapłacić trzeba 59 zł, a za taką samą liczbę odsłon InterMovie (pełnoekranowa, trwająca do 6 sekund) - 229 zł, to odpowiednio pop-up kosztuje 129 zł, super pop-up 179 zł, „rozwijany” out-baner 89 zł a out super-skyscryper – 129 zł. Z kolei 1000 emisji podkładu Watermark kosztuje na stronie głównej portalu 29 zł a Megabannera – 49 zł (1000 odsłon tradycyjnego banera na stronie głównej kosztuje 29 zł. Do wszystkich tych cen należy doliczyć VAT.

W listopadzie ub. roku zarząd Interii zapowiedział, że udział wpływów z reklamy internetowej będzie malał na rzecz sprzedaży usług; docelowo miał wynieść 60% w przychodach portalu. Według nieskonsolidowanego raportu, portal miał w ub. roku 16,2 mln zł przychodów, a strata netto wyniosła 10,6 mln zł.