Facebook w Polsce - badanie Social Media CEE

W kolejnej odsłonie raportu Social Media w Europie Środkowo-Wschodniej przeanalizowana została struktura wiekowa użytkowników i ich preferencje. W myśl raportu starsi użytkownicy social media lubią na Facebooku alkohole i imprezy, a młodsi gry komputerowe i erotykę.

Statystyczny użytkownik Facebooka w Polsce ma 28,5 lat. Najwięcej aktywnych osób jest w przedziale wiekowym między 19 a 31 lat, przy czym należy pamiętać, że w Polsce jest aktywnych także wielu starszych internautów. Badanie pokazało strukturę wiekową fanów poszczególnych aktywności na Facebooku wraz ze średnią ilością fanów przyporządkowanych do danej grupy.

Telekomy trzymają się mocno

Najpopularniejsze są fanpage telekomunikacyjne skupiające przeciętnie ponad 204 tys. fanów. Są to strony najpopularniejszych operatorów w Polsce, między innymi skupiająca ponad 1,25 mln fanów strona Serca i Rozumu (szczycąca się ponad 44 tys. aktywnych użytkowników miesięcznie) czy strona operatora Play, która ma trochę ponad 1 mln fanów. Strony te zawyżają statystyczną ilość fanów, jednak operatorzy telekomunikacyjni intensywnie inwestują w promocję w social media. Widać to po wysokim wskaźniku interactivity index, który określa aktywność użytkowników na Facebooku i wyliczany jest na podstawie każdego tysiąca fanów. Dla fanpage telekomunikacyjnych wynosi on średnio 1584, co oznacza, że na każdego użytkownika przeciętnie przypada 1,5 aktywności na portalu. Obejmuje to komentarze, linki i klikanie "lubię to!".

Jednocześnie przeciętny fan strony telekomunikacyjnej ma 32 lata, czyli jest starszy niż typowy polski użytkownik Facebooka. Wynika to między innymi z faktu, że głównie do ludzi w tym wieku kierowany jest marketing firm telekomunikacyjnych.

Starszy od fana telekomunikacji jest tylko fan eventów, takich jak festiwale muzyczne czy filmowe, gdzie przeciętny użytkownik ma 34 lata. Dynamika przyrostu fanów w tej kategorii wynosi 15,7 proc. miesięcznie, co stanowi najwyższy wynik. Może to być konsekwencja końca letniego sezonu festiwalowego, gdy wszyscy uczestnicy wrócili do domu i kliknęli "lubię to" przy ulubionych portalach oraz wrzucili dziesiątki zdjęć.

Ze względu na niezwykle angażujące treści, możliwe do obejrzenia, często kontrowersyjne, najwięcej użytkowników aktywnych miesięcznie mają fanpage mediów. Mimo niecałych 50 tys. fanów na każdy profil, sumarycznie kategoria ma ponad 500 tys. aktywnych użytkowników.

Im młodsi internauci tym niższe są wartości oznaczające interakcję z profilem. Statystycznie najmłodsi są fani stron gier komputerowych (przeciętnie 22,5 lat) oraz erotyki (21,8 lat). Obie te kategorie mają stosunkowo niewiele fanów przypadających na stronę (statystycznie po 21 tys. dla gieri 68 tys. dla erotyki).

Najpopularniejsze strony

W Polsce niezwykle popularne są także fanpage poświęcone słodyczom. Największą ilość fanów ma w tej chwili KitKat.pl, jednak jest to wartość przekłamana. Facebook wprowadził możliwość integracji międzynarodowych fanpage produktów, dzięki czemu mimo odrębnej treści sumowana jest liczba fanów. Z tego względu KitKat.pl, który w czerwcu miał około 170 tys. fanów, w lipcu miał ich ponad 7 mln. Z tego samego względu dynamika przyrostu fanów wyniosła dla tej strony ponad 4189 proc.!

W kategorii media największą ilość aktywnych użytkowników miesięcznie miało MTV Polska, gdzie udzielało się ponad 51 tys. fanów spośród 440 tys. osób, którzy polubili tę stronę.

W kategorii celebryci najpopularniejszy jest Kuba Wojewódzki, który jednak ma tylko około 700 aktywnych użytkowników miesięcznie. Najbardziej aktywny fanpage wśród polskich celebrytów prowadzi Robert M z ponad 36 tysiącami aktywnych fanów. Liderem zaangażowania pozostaje Martyna Wojciechowska z prawie 12 proc. wskaźnika zaangażowania.

Interesujace są także fanpage artystów hiphopowych - OSTRego i Paktofoniki. Strony te mają ogromny zasięg(OSTR ma ponad 310 tys. fanów, Paktofonika ponad 261 tys), lecz ze względu na brak moderacji profile są martwe. Profil OSTRego miał 2 aktywnych fanów w lipcu, zaś Paktofonika 28.