E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Giełdowa spółka Travelplanet.pl

O planowanym debiucie giełdowym firma poinformowała wiosną 2005 r. Zamierzała sprzedać w ofercie publicznej maksymalnie 370 370 akcji i uzyskać za nie ok. 6 mln zł. Cel udało się zrealizować: inwestorzy po prawie 80% redukcji zleceń kupili wszystkie oferowane akcje po 18 zł za sztukę, dzięki czemu ostatecznie spółka zdobyła 6,67 mln zł. Już w pierwszym dniu notowań (13 lipca 2005 r.) ceny akcji Travelplanet.pl skoczyły w górę o ponad 20%.

Na co miały pójść pieniądze z debiutu giełdowego? Zarząd Travelplanet.pl planował przeznaczyć 2 mln zł na akwizycję innych firm, kolejne 2 mln na rozbudowę sieci punktów obsługi klienta, 1 mln zł na zwiększenie kapitału obrotowego, a pozostałe środki - na rozbudowę call center i promocję marki. Pierwszego celu nie udało się dotychczas zrealizować. Wszystkie firmy, którym przyglądał się zarząd Travelplanet.pl przez ostatnie lata były albo za drogie albo nierentowne i do dziś na koncie spółki pozostaje tylko jedna akwizycja - Aero.pl.

Przez następne dwa lata spółka koncentrowała się na wzroście sprzedaży i na inwestycjach. Otworzyła kolejne punkty obsługi klienta, uruchomiła razem z Wirtualną Polską serwis samoloty.wp.pl, a także rozszerzyła ofertę bonów podarunkowych i wprowadziła kilka nowych elementów na swoich stronach internetowych.

Model biznesowy

Travelplanet.pl bazuje na takim samym modelu biznesowym, jak zagraniczne firmy sprzedające usługi turystyczne przez internet - zarabia na prowizjach, których wysokość różni się w zależności od rodzaju sprzedawanych usług. Źródłem niewielkiej części przychodów są również reklamy umieszczane na stronach serwisu.

Oferta

Oferta Travelplanet.pl to przede wszystkim wycieczki turystyczne, czyli pakiety składające się z transportu i zakwaterowania. W tej chwili obejmuje ok. 150 000 wycieczek organizowanych przez ponad 50 touroperatorów o najlepszej reputacji i najwyższej jakości usług. Tak jak tradycyjne biura podróży, Travelplanet.pl oferuje także liczne promocje i zniżki związane z wcześniejszą rezerwacją (first minute) lub zakupem wycieczki w ostatniej chwili (last minute).

E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Aktualna wersja serwisu Travelplanet.pl

Każda wycieczka ma w Travelplanet.pl swoją stronę, na której umieszczone są wszystkie najważniejsze informacje. Użytkownicy mogą przeglądać cały katalog wycieczek lub skorzystać z wyszukiwarki. Oferta aktualizowana jest codziennie dzięki połączeniu systemów informatycznych Travelplanet.pl z systemami touroperatorów, oprócz tego dział zawartości cały czas dba o jej aktualność i poprawność.

Jak wygląda rezerwacja wycieczki? Ponieważ w przeciwieństwie do biletów lotniczych i hoteli, nie istnieje jeszcze w pełni zautomatyzowany system rezerwacji, proces jest dość złożony. Klient musi na początku wypełnić formularz, w którym podaje wszystkie istotne parametry (np. liczba uczestników wycieczki), swoje dane kontaktowe oraz wybiera formę płatności (przelew, karta kredytowa, transfer internetowy). Zamówienie trafia następnie do konsultanta z centrum rezerwacji, który sprawdza dostępność miejsc, oblicza całkowitą cenę i kontaktuje się z klientem telefonicznie w celu potwierdzenia rezerwacji.

E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Call center we wrocławskiej siedzibie Travelplanet.pl

Po potwierdzeniu, konsultant ręcznie dokonuje rezerwacji w systemie informatycznym biura podróży organizującego wycieczkę, a klient otrzymuje umowę i inne dokumenty, które musi podpisać i odesłać do Travelplanet.pl faksem. Gdy faks dotrze do centrum rezerwacji, konsultant prosi klienta o dokonanie zapłaty i po potrąceniu prowizji, pieniądze wraz z podpisanymi dokumentami trafiają do właściwego biura podróży. Vouchery i bilety lotnicze klient otrzymuje pocztą albo odbiera je w punkcie odpraw na lotnisku.

Drugi ważny segment działalności spółki to sprzedaż biletów lotniczych. Zintegrowany ze stroną główną serwis Aero.pl umożliwia rezerwację biletów na około 1 mln połączeń ponad 500 linii lotniczych. Znaczną część oferty stanowią bilety tanich linii, można też rezerwować miejsca w samolotach czarterowanych przez biura podróży dla zorganizowanych wycieczek.

Bilety lotnicze rezerwuje się szybciej i wygodniej niż wycieczki. Klienci przy użyciu wyszukiwarki znajdują odpowiadające im połączenie i wysyłają formularz, w którym podają swoje dane osobowe i wybierają formę płatności (przelew, karta kredytowa), następnie muszą potwierdzić rezerwację (telefonicznie albo e-mailem) i dokonać zapłaty. Bilety wysyłane są pod dowolny adres jako przesyłka kurierska.

Oprócz wycieczek i biletów lotniczych, w zintegrowanym ze stroną Travelplanet.pl serwisie Hotele24.pl można zarezerwować pokój w hotelu oraz wynająć dom lub kwaterę. Oferta obejmuje ok. 30 000 obiektów w Polsce i za granicą, a rezerwacja wygląda podobnie jak w przypadku biletów lotniczych. W czerwcu br. dzięki integracji z Google Earth pojawiła się możliwość obejrzenia każdego hotelu z lotu ptaka.

E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Call center we wrocławskiej siedzibie Travelplanet.pl

Pozostałe usługi turystyczne z oferty Travelplanet.pl to ubezpieczenia firmy Mondial Assistance, bilety na promy linii Unity Line oraz samochody wynajmowane przez firmę Hertz. Usługi te stanowią raczej dodatek, natomiast ważnym segmentem działalności spółki są wspomniane wcześniej bony podarunkowe, dla których stworzony został odrębny serwis TravelPass.pl.

Bony mogą mieć dowolną wartość będącą wielokrotnością 50 zł i standardowo ważne są jeden rok (2 lata za dopłatą 2% wartości). W zależności od rodzaju, można nimi opłacić prawie wszystkie wycieczki z oferty Travelplanet.pl (bony TravelPass), wycieczki, bilety lotnicze i pokoje hotelowe (bony TravelPass Plus) lub pobyt w jednym z 63 ośrodków odnowy biologicznej (bony SpaTravel). Wszystkie bony mogą być zrealizowane telefonicznie bądź w stacjonarnych punktach obsługi klienta.