Badanie ze znakiem zapytania

Po zerwaniu współpracy z I-Metrią zawieszone zostały badania wydatków na reklamę internetową. PBI zamierza jednak ponownie stworzyć panel i odnowić analizy, tym razem przy współpracy z Global eMarketing. Badania mają objąć kilkanaście tysięcy witryn, a opublikowanie pierwszych wyników nastąpi jesienią. Czy jednak nowe badania będą bardziej miarodajne niż poprzednie?

W zeszłym miesiącu rozwiązana została umowa PBI z I-Metrią, tym samym sierpniowych badań wydatków na reklamę zabrakło w publikacji Expert Monitora. Okazało się jednak, że zawieszenie badań jest chwilowe, a zerwanie umowy „nieklasyczne”. Z informacji, które uzyskaliśmy od PBI wynika, że nowe badania będzie przygotowywał ten sam zespół co wcześniej, tylko pod kierunkiem Global eMarketing. Zmienić ma się metodologia, ale jej szczegółów PBI na razie nie ujawnia. Wiadomo jedno, że badania mają stać się bardziej pomiarem typu „site-centric”. PBI jest zdania, że te zmiany przyczynią się do obniżenia kosztów i pozwolą na zwiększenie ilości badanych witryn. W poprzednich edycjach badane były 3 tys. stron, w tej chwili mówi się o kilkunastu tysiącach.

Nadzieje i fakty

PBI liczy, że nowe badania będą bardziej miarodajne niż poprzednie. Spółka przyznała, że poprzednie wyniki były bardzo szacunkowe.

Do dotychczas prowadzonych badań analitycy mieli wiele zastrzeżeń. „Badania Expert Monitora dotyczące wielkości rynku internetowego były dla mnie zupełnie niewiarygodnie” – skomentowała Benita Jakubowska z CR-Media - Według tych danych do czerwca tego roku rynek reklamy internetowej powinien wynieść ok. 87 mln złotych Rate Card. Tymczasem według szacunków CR-Media do czerwca tego roku wydatki wyniosły ok 36 ml złotych w Rate Card.” Co więcej, Benita Jakubowska przyznała, że wcześniejsze badanie nie obejmowało znaczącej części aktywności reklamowej, m.in. sponsorowanych odnośników, reklam typu pop-up czy toplayer. Co do przyszłych badań, CR-Media nie chce się wypowiadać, dopóki nie dostanie informacji o metodologii.

PBI jednak twierdzi, że nowe badania okażą się lepsze. Czy rzeczywiście tak będzie? Z informacji PBI wynika, że badania będą przeprowadzane na próbie samodobierającej się, czyli nieadekwatnej do populacji. Tym samym wyniki badania wcale nie muszą odzwierciedlać realnych procesów.

Wciąż niejasności

Co jednak najciekawsze, firma Global eMarkieting nie potwierdziła wcale, że będzie prowadzić badania wydatków na reklamę internetową. Monika Niemirowska, przedstawicielka firmy, poinformowała nas, że rozmowy w tej sprawie wciąż się toczą. Wygląda więc na to, że podstawowe kwestie jeszcze nie zostały uzgodnione.

"Decyzja o prowadzeniu badania wydatków na reklamę przez Global eMarketing nie została jeszcze podjęta - powiedziała Monika Niemirowska - Dlatego w tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące terminu jego realizacji oraz wielkości panelu."

Pomimo tego, PBI zapewnia, że wyniki badania pojawią się jesienią. Spółka nie podała jednak dokładnego terminu. Wiadomo jedynie tyle, że najpóźniejszy moment publikacji danych wyznaczony jest na początek listopada br. Badania mają być dostępne zaraz po zakończeniu się miesiąca, w którym będą prowadzone.