Pora na mądrzejsze narzędzia

Inwestycje w CRM koncentrowały się zazwyczaj na zbieraniu danych dostarczanych przez różne kanały (operacyjny CRM). W 2004 roku ma się to zmienić. Według raportu AMR Research inwestycje w CRM dotyczyć mają "analitycznego CRM" - pozwalającego menedżerom wydobyć sens z morza zebranych danych.

Według raportu AMR Research, w 2004 roku inwestycje w CRM wzrosną w USA do 10,8 mld USD - tym samym przewyższając ubiegłoroczne o 1 mld USD. Analitycy dowodzą, że firmy, które kupiły narzędzia do zbierania danych obecnie przymierzają się do zakupu narzędzi analitycznych oraz służących tworzeniu modeli i prognoz. Tego typu implementacje to duże projekty wymagające czasu - przeciętnie od 6 do 12 miesięcy.

Warto może przypomnieć wcześniejsze badania przedstawione przez AMR Research, wedle których wydatki na zarządzanie kontaktami odpowiadają 16% budżetów na aplikacyje (i zarazem 19% budżetów IT) dużych i średnich przedsiębiorstw. W 2003 roku blisko połowa firm (48%) twierdziła, że wykorzystywała aplikacje CRM podczas gdy dalsze 25% twierdziło, że jest w trakcie implementacji CRM.

Zanim jednak firmy podejmą nowe inwestycje w analityczny CRM, muszą wyczyścić swoje hurtownie danych z nieodpowiednich i niepoprawnych danych. Według analityków ten proces może w ciężkich przypadkach potrwać nawet kilka miesięcy. A nagroda? W ocenie AMR Research analityczny CRM pozwala m.in. na podniesienie odsetka odpowiedzi na generowane w oparciu o posiadane dane zapytania od 30 do 70%.