Nowa spółka badająca polski Internet

Wirtualna Polska, Onet.pl., Agora, Interia, Vogel Publishing i Presspublica powołały spółkę Polskie Badania Internetu. Jak poinformował nas Jarosław Pawlak z Wirtualnej Polski, członek Rady Nadzorczej nowo utworzonej spółki, do głównych zadań firmy będzie należało zwrócenie baczniejszej uwagi na badania Internetu w Polsce.

Wszyscy członkowie spółki zgadzają się co do jednego: badanie to musi zostać ujednolicone. Na świecie prowadzone są głównie dwa rodzaje badań: site centric – koncentrujące się na stronach WWW oraz user-centric – koncentrujące się na użytkownikach sieci. Do pierwszej grupy zaliczane są informacje dotyczące m.in. wejść na daną stronę. Badania z grupy drugiej polegają na obserwowaniu zachowań internautów w Sieci.

„W Polsce jeszcze nikt tego nie robi. Główną ideą powołania spółki Polskie Badania Internetu było rozpisanie przetargu na badanie Internetu” – powiedział nam Jarosław Pawlak

Również Dorota Nowak z Agory uważa za konieczne ustalenie jednolitych standardów badań Internetu w Polsce. Według niej nie tylko twórcy portali chcą wiedzieć, jaki jest prawdziwy obraz Sieci. Najbardziej zainteresowani są reklamodawcy.

Do badania Internetu przymierzają się SMG/KRC, OBOP, GFK Polonia, ARC Rynek i Opinia oraz AGB. Za granicą koszt utrzymania badawczych paneli internetowych to 2 – 6 milionów dolarów rocznie.