Miliard $turystycznych$ odsłon reklamowych

Taki poziom tygodniowo, jak wynika z raportu Jupiter Media Metrix, został osiągnięty w tej branży w końcu sierpnia br. Po spadku we wrześniu liczba odsłon reklamowych ponownie wraca do tego poziomu. Najwięksi reklamowdawcy "turystyczni" to Orbitz i Travelocity.

W tym roku liczba odsłon reklamowych związanych z turystyką wzrosła z poziomu 291,9 mln tygodniowo (średnio) w maju br. do ponad 1,1 mld tygodniowo w sierpniu. Po wrześniowych zamachach liczba tych odsłon spadła do 574,4 mln tygodniowo, ale obecnie wróciła do poziomu ok. 94% sprzed zamachu.

Do tak gwałtownego wzrostu od wiosny do końca lata przyczyniło się z pewnością uruchomienie Orbitz.com (witryny e-commerce kilku linii lotniczych). Natomiast po 11 września przedsiębiorstwa turystyczne wstrzymały kampanie reklamowe. Jak wskazują przytoczone wyniki, ruch jednak odżywa.

W pierwszej dziesiątce największych internetowych reklamodawców turystycznych (pod względem liczby odsłon tygodniowo), na początku grudnia były cztery internetowe biura podróży. Łącznie opanowały one 64% rynku. Największe z nich to Orbitz (44%), Travelocity (13%) i Hotwire (5%). Nieco mniejszy udział ma Priceline (2%). Trzy linie lotnicze które znalazły się w pierwszej dziesiatce obejmują w sumie 6% rynku.

Nie widać natomiast tak wielkiego ożywienia wśród internetowych reklamodawców e-commerce. W czwartym tygodniu listopada liczba odsłon reklamowych "e-detalistów" wyniosła 3,7 mld - czyli tyle, ile podczas najlepszego tygodnia w tej branży w 2000 roku (koniec grudnia). Do największych reklamodawców należą Amazon - 16%, BarnesandNoble - 11% i Columbia House - 10% rynku. 9% obejmuje eBay.