IAB Polska zaleca

Polskie przedstawicielstwo IAB przedstawiło standardy dotyczące zaleceń w organizowaniu przetargów interaktywnych i przy zakupie powierzchni reklamowej na stronach internetowych.

Oba dokumenty zostały opracowane przez dwie niezależne komisje IAB. Pierwszej przewodził Leszek Nowak z agencji Upload, drugiej Marek Rusiecki z AdNet-u. „Porozumienie to jest najlepszym dowodem na dojrzałość branży, która dzięki przyjętym standardom wprowadza oczekiwane klarowne, reguły” - powiedział przewodniczący RN IAB Polska Artur Gortych.

IAB w dokumencie poświęconym zakupowi i sprzedaży reklamy internetowej ustala m.in. następujące kryteria sprzedaży – liczba odsłon, czas trwania emisji, liczba kliknięć w reklamę, liczba działań dokonanych na stronie reklamodawcy, spowodowanych kliknięciem reklamy. Rozliczenie reklamy powinno odbywać się przy użyciu następujących jednostek: 1000 odsłon, dzień/tydzień/miesiąc emisji, jedno kliknięcie, jedno działanie. Dla reklam w postaci mailingu czy SMS jednostką rozliczeniową jest według dokumentu jedna wiadomość przesłana do aktywnego użytkownika poczty lub telefonu.

Odwołanie emisji w myśl zaleceń IAB nie powinno wiązać się z karami w przypadku odwołania emisji na więcej niż miesiąc przed datą rozpoczęcia emisji, ewentualne kary nie powinny natomiast przekraczać 60% wartości zamówionej emisji, jeśli emisja jest odwołana przed czasem.

Zalecenia IAB przewidują, że zleceniodawcy powinni mieć dostęp do strony www ze statystykami kampanii w trakcie jej realizacji i po jej zakończeniu. Statystyki mają obejmować liczbę zrealizowanych emisji i liczbę kliknięć w reklamę.

IAB Polska przygotowuje obecnie kolejne dokumenty, m.in. dotyczący ochrony prywatności w Internecie. W związku z tym na przełomie lutego i marca przez SMG/KRC przeprowadzone zostaną badania stanu wiedzy Polaków na temat cookies.