5 najczęstszych błędów w wyszukiwarkach e-sklepów

Wizyta użytkownika korzystającego z wyszukiwarki to 2-3 razy wyższa szansa konwersji niż takiego, który korzysta z filtrów i kategorii. Jakie więc błędy popełniamy, projektując wyszukiwarki? Co sprawia, że szanse na bezpośredni zakup maleją?

5 najczęstszych błędów w wyszukiwarkach e-sklepów

Na pierwszy rzut oka wyszukiwarka znajdująca się w górnej części sklepu internetowego może wydawać się tematem błahym. Jednak coraz więcej internautów, według badań Nielsen Group jest to 50%, reprezentuje podejście search-dominant. Przechodzą bezpośrednio do paska wyszukiwania na stronie internetowej w poszukiwaniu konkretnego produktu lub informacji – bez wcześniejszego przeglądania zawartości sklepu. Jak więc marnujemy taką ogromną szansę w naszym e-commerce?

Nie można jej znaleźć

Rozglądasz się po stronie sklepu i za nic nie możesz znaleźć wyszukiwarki? Może jej tam po prostu nie ma… a może zlewa się z resztą strony lub tkwi w cieniu innych, uznanych za ważniejsze funkcjonalności. Może mieć też inny wygląd, niż podpowiada nam przyzwyczajenie i dobre praktyki UX. W większości przypadków będzie to poziomy pasek w górnej części strony, oznaczony ikoną z lupką. Jeśli tak nie jest, odnalezienie jej może być bardzo trudne.

W projektowaniu UX wyszukiwarki ważne jest wyeksponowanie graficzne samego paska, jak i takie zaprojektowanie całego topu sklepu, aby pasek ten był dobrze widoczny i nie konkurował z innymi funkcjonalnościami.

Daje nieadekwatne wyniki

Coraz więcej ludzi nie ma czasu na „szperanie” po sklepie, wyszukiwanie po kategoriach, filtrowanie wyników. Tacy użytkownicy doskonale wiedzą, po co przyszli do sklepu – i chcą załatwić zakupy szybko i sprawnie. Jeśli znajdą odpowiadający im produkt – dokonują zakupu.

Ile razy zdarzyło wam się zirytować, gdy po wpisaniu „biały t-shirt” wyskoczyły białe ubrania oraz koszulki w różnych kolorach? Tak się dzieje, gdy wyszukiwarka nie obsługuje różnych form zapytań. Jeszcze gorzej jest, gdy wpisujemy trzy i więcej słów oraz gdy zapytanie zawiera w sobie kategorię produktu oraz jego cechę, niekoniecznie zawartą w nazwie produktu (zegarek wodoodporny, biały t-shirt).

Jak wynika z raportu „Wygodne wyszukiwarki e-commerce”, najwięcej do udoskonalenia pozostało właśnie w obszarze obsługi różnego rodzaju zapytań i tutaj warto szukać usprawnień na pierwszym miejscu.

Wyszukiwarka nie zna ortografii i gramatyki

Mylić się rzecz ludzka, gorzej jeśli nasza wyszukiwarka nie zna ortografii i na zapytanie z błędem daje wynik zerowy. System musi umieć korygować literówki i błędy ortograficzne, odmieniać wyrazy oraz wspierać różne formy zapisu produktu (jeansy i dżinsy; t-shirt, tshirt, tiszert). Najlepiej podając nam wyniki, gdyby znał też synonimy (kurtka i parka, kardigan i sweter).

Wyszukiwarka, która nie umie po nas poprawić błędów i przewidzieć, czego szukamy, daje wrażenie, że w sklepie nie ma tego, czego chcemy. I pójdziemy szukać gdzie indziej.

Gdy wpisujesz frazę, możesz iść zaparzyć kawę

Time is money – w biznesie i internecie to dość oczywiste, dlatego tak wiele mówi się o czasie ładowania strony. Ma to odniesienie również do wyszukiwarek w sklepach, które jeśli działają zbyt wolno, irytują potencjalnych nabywców. Ile można czekać na odpowiedź systemu, na proste pytanie? Wyszukiwarka powinna wyświetlać podpowiedzi bez widocznego opóźnienia, czyli poniżej 100 ms. Inaczej stanie się irytująca i może sprawić, że użytkownik wyłączy stronę.

Od nadmiaru głowa boli

Źle jest, gdy wyszukiwarka nie daje wyników, ale równie źle, gdy wyników jest zbyt dużo – a my nie mamy możliwości ich odfiltrować. Wpisując „sweter wełna”, wyskakują wyniki z działu damskiego, męskiego i dziecięcego, a Tobie nie pozostaje nic, jak przejść przez wszystkie strony z wynikami? To również może być irytujące, dlatego jeśli wyników jest więcej (jeśli nie mieszczą się na stronie, a trzeba je scrollować, przechodzić na kolejną stronę z wynikami lub klikać „załaduj więcej”) musimy mieć opcje ich odfiltrowania.

To tylko pięć najczęściej spotykanych błędów w UX wyszukiwarek w e-commerce.

Autor: Jacek Popko, Chief of Consulting RST Software Masters / Founder Usability LAB

Więcej, o tym jak budować skuteczną wyszukiwarkę dla e-commerce, opowie Jacek Popko podczas konferencji E-commerce Standard, która odbędzie się 8-9 października. Więcej o wydarzeniu i możliwość rejestracji na www.ecommercestandard.pl.

Cytowany raport możesz pobrać na: https://www.usability-lab.pl/raporty/teaser-wygodne-wyszukiwarki-w-e-commerce/.